Jääkiekkoliiton hallituksen kannanotto päähän kohdistuneisiin taklauksiin ja toimiin lajin turvallisuuden edistämiseksi

Jääkiekkoliiton hallitus on 18.12.2019 kokouksessaan käynyt keskustelun lajin turvallisuudesta sekä etenkin päähän kohdistuvista taklauksista. Jääkiekkoliitto suhtautuu asiaan suurella vakavuudella ja on linjannut seuraavat toimenpiteet lajin turvallisuuden edistämiseksi:

1. Asennekasvatus

Jääkiekon seuratoiminnan katto-organisaationa Jääkiekkoliiton yksi keskeinen tehtävä on oikean asenne- ja arvomaailman edistäminen kaikissa lajitoimijaryhmissä. Tätä tehtäväänsä Jääkiekkoliitto toteuttaa mm. Kunnioita Peliä -ohjelmalla, johon kuulumista ja jonka periaatteiden noudattamista seuroilta edellytetään kaikessa jääkiekon seura- ja joukkuetoiminnassa. Tämä on edellytys Jääkiekkoliiton jakamien taloudellisten tukien saamiselle.

Liittohallitus linjasi, että Kunnioita Peliä -ohjelman painopisteeksi asetetaan kuluvalle ja tulevalle kaudelle vastustajan kunnioittaminen pelitilanteissa -teeman edistäminen.

2. Säännöt ja yhteistyö Liigan kanssa

Jääkiekkoliitto kehittää aktiivisesti lajin sääntöjä turvallisuuden lisäämiseksi, erityisesti juniorisarjoja koskien. Liittohallitus linjasi, että kevään 2020 aikana nykyiset säännöt arvioidaan ja tunnistetaan mahdolliset sääntömuutostarpeet pelaajien turvallisuuden parantamiseksi.

Jääkiekkoliitto osallistuu myös Liigan perustaman, erityisesti huippukiekkoon keskittyvän sääntömuutostarpeita arvioivan työryhmän työskentelyyn. Liittohallitus linjasi, että Kansainvälisen Jääkiekkoliiton IIHF:n jäsenenä ja Suomi-kiekon edustajana Jääkiekkoliitto ottaa aktiivisen roolin tunnistettujen pelaajien turvallisuutta parantavien sääntömuutosten edistämisessä Kansainvälisessä Jääkiekkoliitossa ja sen eri toimielimissä.

3. Valmentaja- ja erotuomarikoulutus

Jääkiekkoliiton valmentajakoulutuksissa käydään läpi Kunnioita Peliä -ohjelman lisäksi mm. taklauksen antamisen ja vastaanottamisen opettaminen. Erotuomarikoulutuksessa puolestaan pelaajien turvallisuus on tärkein painopistealue. Turvallisuuteen liittyviä asioita käydään läpi myös pelaajien ja valmentajien kanssa kausittaisilla seurakierroksilla.

Liittohallitus linjasi, että Jääkiekkoliiton toteuttamien valmentaja- ja erotuomarikoulutusten sisältö käydään läpi liiton asiantuntijoiden toimesta ja niitä uudistetaan tukemaan vielä nykyistäkin paremmin pelaajien turvallisuutta pelitilanteissa.

Olet nyt

Etsi sivustolta