maanantai, 21 tammikuu 2019 12:39

IIHF on tarkentanut sääntötulkintaa - kaksi rangaistuslaukausta samalla pelikatkolla

Kirjoittanut

IIHF on tarkentanut sääntötulkintaa kahden rangaistuslaukauksen tuomitsemisesta samalla pelikatkolla. Sääntötarkennukseen oli aihetta, koska sääntökirjan kaksi eri kohtaa olivat osittain ristiriidassa toisiinsa nähden.

 

Alla olevasta klipistä löytyy nuorten MM-kisojen tilanne, jonka takia ko. sääntötulkintaa haluttiin tarkentaa.

 

 

https://dartfi.sh/geXRk6Txq20

 

Alla kaksi sääntöä, jotka saattoi aikaisemmin ymmärtää olleen ristiriidassa toistensa kanssa.

 

 

RULE 171 – AWARDING A PENALTY SHOT/BREAKAW

v. If the referee signals a penalty shot, and before the play is whistled (because of a goal or to call the penalty shot) another foul is assessed to the same team, the additional penalty will be assessed regardless if the skater scores on either the play or the subsequent penalty shot.

 

RULE 176 – PENALTY-SHOT PROCEDURE/OVERVIEW

iii: Should two penalty shots be awarded to the same team at the same stoppage of play (for two separate fouls), only one goal can be scored. Should the first penalty shot result in a goal, the second penalty shot is automatically cancelled, but the appropriate penalty is assessed for the second infraction. If the first shot is unsuccessful, the second shot is taken. The order of the penalty shots will be decided by the order of the infractions during game action.

 

SÄÄNTÖÄ 176 iii. on nyt ehdotettu tarkennettavan/muutettavan alla näkyvään muotoon.

 

RULE 176 – PENALTY-SHOT PROCEDURE/OVERVIEW

iii. Should two penalty shots be awarded to the same team at the same stoppage of play (for two separate fouls to two separate players), only one goal can be scored. Should the first penalty shot result in a goal, the second penalty shot is automatically cancelled, but the appropriate penalty is assessed for the second infraction. If the first shot is unsuccessful, the second shot is taken. The order of the penalty shots will be decided by the order of the infractions during game.

 

 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos samaa pelaajaa rikotaan läpiajossa kahden erillisen rangaistuslaukausrikkeen arvoisesti, ensimmäisestä rikkeestä tuomitaan rangaistuslaukaus ja toisesta rikkeestä tuomitaan 2 min (tai 5 min) rangaistus. Kahta rangaituslaukausta ei voida siis tuomita, jos samaa pelaajaa rikotaan kaksi kertaa saman läpiajon aikana. Jos taas esimerkiksi läpiajossa olevaa pelaajaa rikotaan rangaistuslaukauksen arvoisesti ja tämän jälkeen peli jatkuu, jonka jälkeen pelaaja heittää mailansa puolustusalueella olevaa kiekkoa tai kiekkoa kuljettavaa vastustajaa kohti, kaksi rangaistuslaukausta voidaan tuomita. Jos edellä mainitussa tilanteessa ensimmäisestä rangaistuslaukauksesta tehdään maali, toinen rike muuttuu 2 min jäähyksi.